4 apr. 2015

Vikingatida, isländska, sydda vantar. Viking age, icelandic, sewn mittens.

 Förra året ramlade jag över en intressant artikel från det danska Middelaldercentret om sydda vantar. I artikeln fanns det även information om de isländska Gardarvantarna daterade till 900-talet eller lite senare. De har jag velat prova att göra länge men tidigare har jag bara haft tillgång till halvdåliga foto, ingen analys av vantarna, men nu när jag hade det var det dags att provsy och här är resultatet.
*
Last year I fell over an article from the danish Medieval center, about sewn mittens. In the article there was also information about the icelandic Gardar mittens, dated to the 900s, or a bit later. I have wanted to make those mittens for a long time but I only had some poor photos to work from and no analysis, but now that I had an analysis it was time to try making one, and here is the result.
 Vanten på bilderna är bara en test och därför sydd av fultyg men nu har jag ett fungerande mönster att jobba med. För att vara helt oelastisk så sitter den väldigt bra på handen, jag tänker att det är den väldigt formsydda tummen som bidrar till det.
*
The mitten on the picture is just a test and therefore made by some ugly cloth, but now I have my own working pattern and will make a pair for myself. To be completely inelastic they do fit very well on the hand, I'm thinking it's because of the well shaped thumb.



2 kommentarer:

  1. Kul att se någon mer som hittat samma mönster och testat det! Jag började sy samma modell förra året men har fortfarande kvar några steg såsom att fodra dem då jag sydde i grov vadmal. Det som tog mest tid var dock att brodera handryggen... Här finns lite information om mitt försök: http://www.hyperbrain.me/mittens-part-3/ (sök på mittens i sökfunktionen på sidan så hittar du de övriga artiklarna).

    SvaraRadera
  2. Så kul att se andras tolkningar. Jag har inte hunnit göra några riktiga vantar än men nu kände jag mig inspirerad.

    SvaraRadera